Het verhaal achter mijn logo
Het bedenken van een logo… Vaak hoor ik dat dat een uitdaging is omdat het aan nogal wat ‘vereisten’ moet voldoen. Het moet natuurlijk opvallen, herkenbaar zijn en iets meer zeggen over je bedrijf. Ook ik heb even gepuzzeld over een geschikt logo. Voor mijn logo had ik één ding meteen helder: er moest iets van het mijnverleden in verwerkt worden. Het mijnverleden is een belangrijke persoonlijke interesse, iets waarmee ik mij identificeer en waarmee ik mij verbonden voel. Bovendien heeft het een link met de stadswandelingen. Twee vliegen in één klap.
Basketbal
Het eerste wat ik in mijn hoofd had was een logo waarin op subtiele wijze het oude logo van de Staatsmijnen in verwerkt was. De afbeelding met de drie koeltorens, daar kon ik wel wat leuks van maken. Ik heb wat zitten schetsen en uiteindelijk ontstond het logo dat hiernaast staat afgebeeld. Mijn initialen (JK) op artistieke wijze bij elkaar geplaatst waarbij in het midden een koeltoren te herkennen is. Leuk! In eerste instantie was ik tevreden. Totdat in mijn omgeving meerdere mensen opmerkten dat dit ook wel op een basketbal leek. En ik moest hen gelijk geven, het heeft er inderdaad van weg. Met basketbal heb ik geen enkele associatie. Het enige wat ik kan bedenken wat ik ooit met basketbal heb gedaan is dat ik als kind Space Jam in de bioscoop zag met basketballer Michael Jordan. Even tussendoor: google Michael Jordan even met het jaartal 2021 erachter. Laat ik het erop houden dat ik twee keer moest kijken of het echt dezelfde man uit de film was…
Terug naar het logo. Het was niet mijn bedoeling dat mensen gingen denken dat er een link zou zijn met basketbal. Deze schets ging dus richting prullenbak. Maar door de eerste schets kwam er wel een nieuw idee naar boven waarbij ik opnieuw mijn initialen kon gebruiken. En dat werd de schets onderaan links. Mensen uit de Mijnstreek zullen meteen de link met de mijnen herkennen. Voor degenen die zich nu afvragen waarom ik in hemelsnaam twee schoorstenen heb getekend: dit moeten Lange Jan en Lange Lies voorstellen. De twee schoorstenen van de voormalige mijn Oranje Nassau I in Heerlen die voor Heerlen en omstreken net zo iconisch waren als bijvoorbeeld de Eiffeltoren voor Parijs. Helaas werd na de mijnsluiting in de jaren ’70 de emotionele waarde van dit erfgoed niet ingezien en Jan en Lies werden omgeschoten… Eeuwig zonde!
Het leek mij een leuk idee om Jan en Lies als het ware te laten ‘voortleven’ in mijn logo. De nieuwe schets vond ik leuk, maar het moest wel subtieler. Na een tijdje op de computer te zitten sleutelen met J’s en K’s is de rechterafbeelding het eindresultaat. Mijn initialen, een subtiele verwijzing naar de mijnen, eenvoudig en makkelijk herkenbaar. Het zegt iets over mij en over de dienst die ik aanbied. Mijn logo was klaar voor gebruik.
Waarom ik voor de kleur roze heb gekozen? Daar kan ik kort over zijn. Dat is mijn lievelingskleur. Bovendien maakt het het logo extra mooi. 🙂